W czwartek 14 marca o 19:00 odbędzie się "JaWa" - instalacja performatywna autorstwa Turkowski&Nowacka, która obiecuje zanurzyć widzów w mniej lub bardziej dokumentalny zapis dziejów przedsiębiorstwa społecznego i kilku narracyjnie prostych przykładów realizacji zleceń miejscowych i w tzw. delegacjach.
W sobotę 16 marca o 19:00 Teatr Kana zaprasza na "Projekt: MATKA" w reżyserii Mateusza Przyłęckiego, obietnicę głębokiej refleksji nad relacją matka-dziecko.
Natomiast w niedzielę 17 marca o 18:00 będzie można zobaczyć autorski spektakl Bibianny Chimiak, "Niecierpki", obiecujący wzruszające i poruszające do głębi doświadczenie teatralne.
wydarzenia nadchodzącego weekendu:
1. "JaWa" instalacja performatywna autorstwa Turkowski&Nowacka, która odbędzie się w czwartek 14 marca o 19:00
2. "Projekt: MATKA" spektakl Teatru Kana w reż. Mateusza Przyłęckiego, który odbędzie się w sobotę 16 marca o 19:00 w Teatrze Kana
3. "Niecierpki" - autorski spektakl Bibianny Chimiak, który odbędzie się w niedzielę 17 marca o 18:00 w Teatrze Kana
JaWa / Turkowski & Nowacka
Tradycja przedsiębiorstw społecznych sięga w Polsce okresu międzywojnia. W czasie, kiedy w zachodniej Europie rozwój ekonomii napędzały głównie procesy industrializacji, w Polsce towarzyszyły mu także motywacje polityczne i narodowowyzwoleńcze. W XIX wieku historię rozwoju ekonomii społecznej można śledzić co najmniej od Towarzystwa Rolniczego Hrubieszowskiego założonego przez Stanisława Staszica. Powstało ono, by zapewnić warunki do korzystania z wolności, którą swoim chłopom zapewnił Staszic, i istniało aż do powstania PRL. Jego właściwa nazwa: „Rolnicze Towarzystwo Wspólnego Ratowania się w Nieszczęściach” dobrze oddaje ideę początków ekonomii społecznej w Polsce.
Przedsiębiorstwo Społeczne JaWa powstało w Szczecinie we wrześniu 2021 roku. Nazwa wzięła się od pierwszych sylab imion etatowych pracowników, Jana i Waldemara, dla których przedsiębiorstwo zostało powołane. Przy tworzeniu nazwy zastosowano onomastyczny wzorzec tworzenia nazw przedsiębiorstw o charakterze lokalnym, rodzinnym, sugerującym osobisty wkład i zaangażowanie założycieli i/lub współpracowników. Brzmienie powstałego akronimu przypadkowo nawiązuje do fenomenologicznej koncepcji odbioru rzeczywistości i nazwy dużej wyspy w Azji Południowo-Wschodniej, należącej obecnie do Indonezji. JaWa oferuje głównie usługi z zakresu prac ogrodowych i stolarskich. Wybór tych dziedzin podyktowany był potrzebą powrotu do wybranych i wyuczonych zawodów obu współpracowników.
Przedsiębiorstwo społeczne to specyficzny typ podmiotu gospodarczego, w działalności którego na pierwszy plan nie wysuwają się ani zyski ani ich maksymalizacja. Dlatego też jednym z podstawowych założeń działania opisywanego tu przedsiębiorstwa jest zasada “pracy w swoim tempie”. Hołdowanie tej zasadzie przy jednoczesnym funkcjonowaniu na współczesnym rynku usług może stwarzać zagrożenie dla uzyskania jakiejkolwiek rentowności. Z drugiej jednak strony otwiera nowe możliwości dla systemu doboru zleceń, np. eliminowanie stresujących zamówień z krótkim terminem realizacji. Jak się na szczęście okazuje, istnieje pewna strefa czasochłonnych zamówień i przyjaznych zleceniodawczyń i zleceniodawców, którym „się nie śpieszy” i które/którzy jako ciekawą przygodę traktują zaproszenie do refleksji nad zjawiskiem budowania oczekiwań, stawiania wymagań, ale przede wszystkim nad ryzykiem płynącym z podjęcia współpracy z JaWą. Instalacja performatywna to mniej lub bardziej dokumentalny zapis dziejów przedsiębiorstwa i kilku narracyjnie prostych przykładów realizacji zleceń miejscowych i w tzw. delegacjach.
Koncepcja, realizacja i wykonanie: Turkowski & Nowacka
Udział wzięli, biorą, może wezmą: Jan Rozpędzik, Waldemar Wieczorek, Artur Czechowicz, Dariusz Mikuła, Adam Ziajski, Dorota Kwinta, Iwona Nowacka, Janek Turkowski
Wsparcie realizacyjne: Stowarzyszenie Teatr Kana, Przedsiębiorstwo Społeczne JaWa
Specjalne podziękowania: Alina Gałązka, Grzegorz Laszuk, Szymon Olbrychowski
Konstrukcja i wykonanie pół-obiektu: Piotr Szczygielski
Konsultacje przyrodnicze: Jarema Rabiński
Produkcja: Olga Kozińska / Komuna Warszawa
Kuratorka: Anna Smolar
Spektakl dofinansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu .HUB Kultury KW
Spektakl Teatru Kana
„Projekt: MATKA"
"Projekt: Matka" to spektakl mocny, bezlitośnie rozprawiający się z mitami na temat macierzyństwa, wszelkimi teoriami, pięknymi opisami w książkach, kiedy kobietę ponoć wyłącznie rozświetla stan błogosławiony, dziecko kwili, a nie wrzeszczy jak opętane, wszystko wydaje się być takie uduchowione i niezwykłe. A tymczasem... Prawda jest naga, fizjologiczna, uwikłana w kupy, nieprzespane noce, morderczą chęć uciszenia drącego się niemowlaka. Przy całej bezbrzeżnej miłości do własnego dziecka można mieć go czasem jednocześnie dość, to naturalne i ludzkie. Ale o tym się głośno nie mówi, przecież zawsze znajdzie się ktoś świętszy od świętego, który zgromi wzrokiem i nazwie wyrodną matką. Matki więc milczą, tłumią swoje frustracje gdzieś głęboko, wyżyją się co najwyżej gdzieś w internecie, na blogu, najczęściej anonimowo. Ale Kana postanowiła nie milczeć, macierzyński Mordor wyrzucić wprost na scenę, nazwać pewne rzeczy wprost, bo dlaczego nie."
(Macierzyński Mordor na scenie. Projekt: Matka, Monika Żmijewska, 22.05.2016 13:55, Wyborcza Białystok)
Zwycięski spektakl 24. Alternatywnych Spotkań Teatralnych – KLAMRA'2016” w Toruniu.
adaptacja i reżyseria: Mateusz Przyłęcki
scenariusz na podstawie tekstów z blogu Macierzyństwo bez lukru: Bajki (radziecki-termos.blog.pl), Małgorzaty Dawid-Mróz (manufaktura-radosci.pl), Moniki Grudzień (fjakfrustratka.blogspot.com), Dagmary Klein (la-terra-del-pudding.blogspot.co.uk), Pierwszej Żony (pierwsza-zona.blog.pl), Kasi Salek (sistermoon), Joanny Skotnickiej (moje-waterloo.blogspot.com), Agnieszki Sujaty (z książki "Huśtawka") oraz z blogów: Aleksandry Michalak (matkasanepid.pl), Mamy Rysiowej (krystyno-nie-denerwuj-matki.blog.pl) i innych: Mateusz Przyłęcki
muzyka: Andrzej Bonarek
piosenka (do tekstu Mamy Rysiowej): Konrad Cwajda
rap inspirowany wierszem Hollie McNish "Embarrassed": Piotr Starzyński, Mateusz Przyłęcki na podstawie tłumaczenia Grzegorza Czuchaja
rysunki: Gustaw Grygier
animacje: Piotr Starzyński
film: Krzysztof Sanecki (realizacja i montaż), Piotr Motas (głos)
obsada: Bibianna Chimiak, Marta Giers-Sanecka / Marta Grygier, Karolina Sabat
premiera: wrzesień 2014
czas trwania: 65 minut
„Niecierpki”
autorstwa Bibianny Chimiak
Spektakl opowiada o kondycji psychicznej człowieka i granicach wytrzymałości ludzkiej natury, o mierzeniu się ze skrajnymi sytuacjami stawianymi przez rzeczywistość. Podejmowane w przedstawieniu obszary tematyczne to poczucie samotności, zjawisko tak zwanej „złośliwości rzeczy martwych”, podłość i głupota w zachowaniach i kontaktach międzyludzkich, wszelakie frustracje i stany, w tym różnego rodzaju zaburzenia, o podłożu psychologicznym.
Tytułowe Niecierpki to rośliny, których nazwa w wielu językach związana jest z niecierpliwością lub nietolerancją dotyku (np. gatunek Impatiens noli-tangere od łac. noli me tangere – "nie dotykaj mnie"). Historie w spektaklu charakteryzują się podobną „niecierpliwością”, nagromadzoną podskórnie do granic wytrzymałości - wystarczy jeden impuls, by dotrzeć do punktu krytycznego. Spektakl zbudowany na subtelnościach, drobnych gestach, mrocznej, ale i pełnej czułości atmosferze, ze sporą dawką czarnego humoru i odrobiną dreszczyku.
(...) precyzyjne i delikatne, wysmakowane i poetyckie, ale też śmieszne i budzące dreszczyk, to smutna magia na uniwersalne, a przy tym współczesne tematy.
(AD Liskowacki – Kurier Szczecinski)
To dogłębne studium samotności. To krzyk rozpaczy osoby samotnej, chociaż w spektaklu nie pada prawie żadne słowo. I właśnie dlatego jest to krzyk bardziej drastyczny, bo niemy. Bibianna Chimiak w swojej roli, wykorzystując minimalistyczne środki, zabiera nas w czarną otchłań, którą każdy z nas w sobie nosi, ale nie każdy ma odwagę tam zaglądać.
(Małgorzata Klimczak Dziennik Teatralny Szczecin)
Czułam się jak w teatrze w dzieciństwie i zarazem jak w galerii sztuki. Magiczna godzina w Kanie.
(Inga Iwasiów)
"Niecierpki"
scenariusz, reżyseria i wykonanie: Bibianna Chimiak
współpraca reżysersko-dramaturgiczna: Jiri Zeman
scenografia: Arek Piętak przy współpracy z Maciejem Osmyckim
opracowanie muzyczne: Bibianna Chimiak
video: Radek Nagay
ze specjalnym udziałem Jiri Zemana i Piotra Motasa
kierownik produkcji: Piotr Motas
plakat: Kaja Renkas
zdjęcia: Michał Wojtarowicz
technika: Krzysztof Nowak
realizacja: Teatr Kana
premiera: 10-11 grudnia 2022
czas trwania: 60 min.