OKNO – ZBLIŻENIA 2018. PIEŚŃ CIAŁA
Spotkanie Drugie: JORGE PARENTE „GŁOS I CIAŁO”
5−8.11
TEATR KANA
OKNO – ZBLIŻENIA 2018. PIEŚŃ CIAŁA to cykl spotkań ukierunkowanych na poznawanie teatralnego rzemiosła – grupa warsztatowa od kwietnia pracująca pod kierunkiem aktorów Teatru Kana spotyka się raz w miesiącu, badając relacje pomiędzy ciałem, głosem, ruchem, obecnością, ciszą. Zdobywa narzędzia, uczy się technik teatralnych, ale przede wszystkim otwiera się na proces związany z uruchamianiem energii scenicznej związanej z dźwiękiem, pieśnią i działaniem. Oprócz regularnych warsztatów odbywają się także spotkania sesyjne z udziałem zaproszonych specjalistów – aktorów, reżyserów, twórców i pedagogów teatru.
Od 28 października do 8 listopada Gośćmi Projektu będą Jorge Parente i Zoé Ogeret , którzy poprowadzą warsztaty przybliżające metodę pracy Zygmunta Molika, zaprezentują otwarty pokaz metod pracy, a także poprowadzą spotkanie i pokażą unikatowy, archiwalny film z zapisem ćwiczeń „Acting Therapy”.
5–7.11 – „Głos i Ciało”. Warsztaty. Prowadzenie: Jorge Parente i Zoé Ogeret
„Głos i ciało”
Metoda treningowa rozwijana przez czterdzieści osiem lat przez Zygmunta Molika poprzez wykorzystanie precyzyjnych działań fizycznych („alfabetu ciała”) umożliwia uczestnikom otwarcie głosu i ciała. Jednym z jej elementów jest praca indywidualna polegająca na łączeniu poszczególnych części alfabetu na zasadzie skojarzeń, rodzaj improwizacji wokół osobistych historii. Dochodzi wówczas do uruchomienia rezonatorów i odkrycia źródeł wibracji ciała. Metoda obejmuje również pracę nad zharmonizowaniem oddechu z ruchem, zakłada wykorzystanie w śpiewie obudzonej w trakcie pracy spontaniczności i naturalności – w śpiewie i mowie. Uczestnicy warsztatów starają się mówić, jakby śpiewając i śpiewać, jakby mówiąc; dążą do osiągnięcia jedności między głębią poszukiwań i lekkością wykonania. Program warsztatów obejmuje: naukę ćwiczeń „alfabetu ciała” (działań angażujących i wzmacniających całe ciało, aktywujących wokalne impulsy), indywidualną i grupową pracę nad emisją głosu, indywidualną pracę, pod kierunkiem prowadzącego, nad tekstem i pieśnią.
7.11 godz. 19.00 – „Głos i Ciało” (Master Class) – otwarta prezentacja metod pracy WSTĘP WOLNY
Głos i ciało to system treningowy, który w znaczący sposób wpłynął i nadal wpływa na praktykę teatralną na całym świecie. Podczas spotkania Jorge Parente zapozna nas ze źródłami tej metody, nakreśli tło historyczne i przedstawi ścieżkę, którą wyznaczył Zygmunt Molik, podzieli się własnym wieloletnim doświadczeniem w kontynuowaniu i rozwijaniu tej praktyki, a następnie pokaże i objaśni podstawowe ćwiczenia i działania związane z tworzeniem „alfabetu ciała”.
8.11. godz. 18.00 – „Acting Therapy” – spotkanie poświęcone Zygmuntowi Molikowi połączone z projekcją filmu WSTĘP WOLNY
„Acting Therapy”
Reżyseria: Pierre Rebotier. Cinopsis 1976
Zarejestrowany materiał przedstawia trening pracy z ciałem i głosem aktorów Teatru Laboratorium prowadzony przez Zygmunta Molika w ramach terapii zawodu aktorskiego z udziałem wybranych aktorów Teatru Laboratorium (Rena Mirecka, Stanisław Ścierski) jako instruktorów. Zapis dokonano w siedzibie Teatru Laboratorium we Wrocławiu w listopadzie 1976. Film daje niepowtarzalną okazję podpatrzenia praktyki teatralnej prowadzonej dla profesjonalnych aktorów, a także usłyszenia korekt i uwag kierowanych do nich na bieżąco w trakcie realizowanego przez nich procesu. Filmowi towarzyszyć będzie komentarz Jorge Parente, otwarta dyskusja na temat ścieżki wyznaczonej przez Zygmunta Molika oraz rozmowa o tym, w jaki sposób następował jej przekaz pomiędzy Zygmuntem Molikiem a Jorge Parente. Jorge Parente opowie także o recepcji tej metody i jej obecności w świadomości współczesnych aktorów.
Jorge Parente
Urodził się w 1963 roku w Portugalii. Aktor, reżyser, pedagog. W latach 1986–1989 studiował w Szkole Teatralnej „Le joueur regardé” Daniela Postala. Następnie dokształcał się u Jeana-Paula Denizona, Guya Freixe i Gennadija Bogdanowa, zgłębiał również psychofonię, metodę Marie-Louise Aucher, pod kierunkiem Iseult Welch (2000–2001). W 1992 roku postanowił poświęcić się pracy nad głosem w bezpośredniej współpracy z Zygmuntem Molikiem. Po szesnastu latach został oficjalnym i jedynym kontynuatorem jego metody treningowej „Głos i Ciało”. Obecnie, równolegle z pracą aktora i reżysera, prowadzi warsztaty Głos i Ciało na całym świecie, m.in. we Francji, w Portugalii, Brazylii, Tajlandii, Anglii, Holandii i Polsce. Jako aktor teatralny występował we Francji i w Portugalii, współpracując z takimi reżyserami jak: Eric Auvray, Christian Benedetti, Mathilde Coste, Cyril Delhay, Christian Fregnet, Syvain Marmorat, Sylvie Ollivier, Carlos Pereira, Tiago Porteiro, Denis Robert, Patrick Thoraval czy Marc Zammit. Zagrał w wielu filmach, m.in. u Bertranda Arthuisa, Patricka Dewolfa, Rolanda Moreau, Hervé’a Paluda i Mauricia Sciarry. Jako reżyser współpracował z wieloma zespołami teatralnymi, np. Entre Chien et Loup, D’Am Armor, Collégiens de Massy, Teatro de Giz, Trimagisto. Mieszka w Paryżu, gdzie od 2005 roku prowadzi na Uniwersytecie Sciences-Po zajęcia z przemówień publicznych.
Zoé Ogeret urodziła się w Paryżu, przez trzy lata kształciła się w szkole teatralnej Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. W latach 1989–2003 wystąpiła w kilkunastu spektaklach teatralnych w reżyserii Jeana-Pierre’a Amiela, Erika Auvraya, Bernarda Beuvelota, Christiana Fregneta, Dominique Guilhard, Aldo Magno, Gilles’a Misrahiego, Jorge’a Parente, Didiera Patarda, Claude-Alice Peyrotte, Tiago Porteiro i Emmanuelle Weisz. Równocześnie uczestniczyła w stażach Zygmunta Molika. W latach 2004–2011 pracowała we francuskim Krajowym Centrum Badań Naukowych (CNRS), początkowo jako asystentka Generalnego Sekretariatu Narodowego Komitetu, następnie jako kierownik ds. komunikacji w Laboratorium Psychologii Percepcji na Université Paris Descartes w Paryżu. W 2012 roku powróciła do pracy scenicznej i została asystentką Jorge’a Parente, współprowadząc warsztaty Głos i Ciało we Francji i za granicą. W roku 2014 była asystentką reżysera przy spektaklu Pięciu mężczyzn (w reżyserii Jorge’a Parente).
ZYGMUNT MOLIK
Przez 25 lat był aktorem Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Odegrał główną rolę w kształtowaniu inicjowanej przez Grotowskiego metody treningu głosowego. Uwalnianie twórczej energii, poszukiwanie jedności oraz połączenia między ciałem i głosem stały się dla niego podstawą procesu aktorskiego.
Sekret leży w jak najpełniejszym i czystym głosie, dźwięku. Jego esencją jest uwolnienie i obudzenie środkowej części ciała. Często wszystkie części ciała są oddzielone: głowa jest oddzielona, nogi… Jesteśmy zablokowani. W wyniku połączenia ćwiczeń głosowych i ciała dochodzimy do punktu, w którym cały organizm jest aktywny w mowie i śpiewie. (Zygmunt Molik)
(www2.grotowski-institute.art.pl)
Projekt „OKNO – ZBLIŻENIA 2018” dofinansowano przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: Edukacja Teatralna.